Instruiri EPICoM

Indicatori de performanță:  29 sesiuni de instruire desfășurate cu tematica: „Consolidarea capacității universității în elaborarea propunerilor de proiecte educaționale și atragerea granturilor de finanțare”, „Tehnologii inovative în educarea copiilor și studenților cu CES în contextul actual”, „Performanța în educație și metodologii inovative de pregătire a pedagogilor”, „Experiențe ale universităților europene în promovarea inovației în formarea pedagogilor”, „Capacitarea universităților ca actori ai schimbării în dubla tranziție verde și digitală”, „Oferta aplicațiilor educaționale în formarea pedagogilor inovativi: context european și internațional”, „Utilizarea softurilor educaționale în predarea limbii străine”, „Platformele educaționale în școala viitorului”, „Didactica limbii și literaturii materne”, „Didactica limbilor străine”, „Noi paradigme de instruire în domeniul Educației”, „Medii și instruire în rețea (Environments and learning networks)”, „Dezvoltarea competențelor digitale la nivel avansat pentru pedagogi”, „Tehnologii de instruire inovativă pentru proiecte STEAM”, „Elaborarea blogului, site-ului personal al profesorului”, „Educația copiilor/studenților dotați (domeniile matematică și informatică)”, „Stabilirea și valorificarea parteneriatelor educaționale în elaborarea propunerilor de proiecte pe dimensiunea pedagogică”, „Valorificarea competențelor de cercetare la copii și studenți”, „Educația interculturală”, „Scrierea proiectelor de parteneriat educațional”, „Norme şi valori civice în societatea democratică”, „Atelier de dicție și artă oratorică”, „Aplicarea Sistemul Informaționale Geografice (SIG)”, „Metodologia utilizării aparatelor și echipamentului de laborator (biologie și geografie)”, „Inovații în elaborarea produselor/suporturilor curriculare pentru domeniul Științe ale Educației”, „Abordări inovative în domeniul Psihologiei școlare”, „Antropologie socio-culturală”, „Motivarea, principiile, resursele și conținutul inițierii și funcționării muzeului virtual școlar”, „Competențe pentru cetățenie democratică”.

Beneficiarii sesiunilor de formare680  participanți/personal științifico-didactic din USARB (139 nominal), ca rezultat al realizării a 29 instruiri în domeniul prioritar 011 – Ştiinţe ale educaţiei

 

Instruire „Metodologia utilizării aparatelor și echipamentului de laborator (biologie și geografie)”

Perioada: 28.03- 05.04.2024, Formator: Igor Evtodiev

Subiecte explorate:

  • Softul SPARKvue: instalare, activare pe oricare dispozitiv electronic cu memorie. (Meniu și pictograme de lucru); (Măsurări directe cu senzori nativi din Smartfon, Tablete electronice, Laptop, PC, PI cu Soft SPARKvue):
  • Activarea SOFT-ul SPARKvue pentru diverse echipamente electronice cu SO
  • 2 Interfața de lucru cu pictogramele Softului SPARvue.
  • Trei regimuri cu pictograme de lucru cu diverse templeite de afișare a datelor experimentale pentru:
  • Afișarea grafică a datelor experimentale colectate manual pentru analiză și interpretare;
  • Achiziția de date cu stocare în memoria calculatorului, smartfonului, tabletei electronice sau oricare alt dispozitiv electronic cu memorie:
  • Achiziția autonomă de date cu stocare în memoria proprie a senzorului cu posibilitatea de setare a regimurilor de eșantionare și descărcare/păstrare/exportare ulterioară a datelor în oricare alt dispozitiv electronic cu memorie de prelucrare a informației (Calculator, Tabletă electronica, Smartfon, etc.)
  • 3 Exportarea și salvarea datelor experimentale. 0.5 Analiza și prelucrarea datelor experimentale prezentate în formă grafică cu identificarea funcției de forma
  • Soluții STEAM cu Softul SPARKVue. Analiza și prelucrarea datelor experimentale introduce manual cu prezentare prin fitare grafică pentru identificarea Legii / funcției de formă și a coeficienților relevanți din graphic
  • Măsuranzi de temperatură cu ajutorul senzorilor: PS- 3201;PS-3209/3553; PS-3224; PS-2195/3200, PS-2143/3200.
  • Prelucrarea statistică a datelor experimentale achiziționate cu afișare numerică, tabelară, grafică, histogramică, tahometrică
  • Funcții de analiză, fitare și interpretare a graficelor cu date experimentale cu determinarea coeficienților relevanți din grafic.
  • Eșantioane: apă potabilă, sărămură, reacții chimice – acizi. Achiziții autonome de date de VREME cu Stașia meteo PS-3209. Achiziții autonome de date de CO 2 gaz cu PS-3208.
  • Conectivitatea wireless sau USB a senzorilor digitali Pasco la dispozitive electronice cu memorie externă. (Măsurări directe cu senzori PASCO și Soft SPARKvue racordați la Smartfon, Tablete electronice, Laptop, PC, PI pentru laboratoarele de Geografie, Biologie, Ecologie, Fizică, Chimie și STEAM)
  • Regim manual și regim periodic de măsurare. Corelarea dintre Eșantionare și Natura proceselor lente, cuasilente și rapide. Măsuranzi – valori și unități de măsură pentru mărimi fizice, fizico-chimice și biofizice. Incertitudine de măsurare, precizie, acuratețe și repetabilitate.
  • Achiziție autonomă de date: Programarea/Setarea regimului de achiziție autonomă a datelor cu stocarea datelor experimentale în memoria proprie a senzorilor PASCO PS-32XX.
  • Salvare, Partajare și Exportare de date experimentale în diverse formate a Investigațiilor experimentale realizate cu senzorii PASCO pentru laboratoarele de Geografie, Ecologie,
  • Biologie, Fizică, Chimie și STEAM cu elemente de cercetare și Expertize.
  • Măsuranzi de presiune atmosferică și UM a P cu ajutorul PS-3203. Măsuranzi de presiune barometrică cu ajutorul PS-3209. Măsuranzi de presiune a gazelor cu ajutorul PS-3203 și accesoriu volumetric.
  • Lucrare practică la Științe (Fizică-Biologie-Chimie): “Influența factorilor de mediu asupra procesului de transpirație al plantelor”, “Măsurand de lumină ambientală si indici UV, RGB și PAR cu ajutorul senzorului PS-3213” (Fotonică mediului ambiant). “Măsurand de fascicol de lumină integrală cu ajutorul senzorului PS-3213” (Legile reflexie, refracție, studiul sistemelor optice geometrice). “Măsurand de fascicul de lumină spectrală UV-IR cu ajutorul senzorului PS-3213” (Dispersia luminii 360-1100 nm;
  • Activități experimentale curriculare la disciplinele școlare și STEAM cu elemente de cercetare (templeite predefinite cu 1-6 ferestre) .
  • Lucrări de laborator și Lucrări practice disciplinare, interdisciplinare și transdisciplinare cu senzori PASCO și echipament TIC pentru Educație. Măsurări directe cu senzori PASCO. Mărimi fizice fundamentale (Nume, Simbol, Valoare, Unitate de măsură, Multipli și Submultipli).
  • Metoda directă și Metoda indirectă pentru determinarea unor constante fundamentale, studiul unor legi fundamentale,
  • Formule și principii la științe ( fizică-chimie-biologie-geografie- ecologie) cu prelucrarea matematică a datelor experimentale.

 

Instruire „Norme și valori civice într-o societate democratică”

Perioada: 02.04-10.04. 2024, Formator: Olga Elpujan

Subiecte explorate:

  • Context. Crearea cadrului de comunicare.
  • Obiectivele și conținutul programului de formare.
  • Cetățenia democratică în școală.
  • Promovarea educației despre, prin și pentru democrație: abordări, practici și impact în formarea cetățenilor activi și responsabili
  • Strategii și practici pentru crearea și menținerea unui mediu sigur de învățare
  • Reflecții profesionale: strategiile și practicile utilizate în practica profesională pentru crearea și menținerea unui mediu sigur de învățare
  • Integrarea modelului CCD în practica profesională
  • Reflecții profesionale: autoevaluarea CCD
  • Cadrul de referință al competențelor pentru cultură democratică (CCD)
  • Modelul european al CCD
  • Condițiile pentru o participare etică și adevărată a părților implicate în procesele decizionale
  • Reflecții profesionale: ce condiții respect pentru a asigura participarea etică și adevărată a părților implicate în procesele decizionale
  • Guvernanța democratică a școlii
  • Mecanisme de implementare a guvernanței democratice în școală bazate pe drepturile copiilor
  • Elaborarea unei proceduri/instrument de consultare a opiniei părților interesate
  • Prezentarea produselor: proceduri/instrumente de consultare a opiniei părților interesate
  • Consultarea opiniei publice în luarea deciziilor: importanța, metodele și bune practici în implicarea cetățenilor în procesul decizional
  • Etapele organizării unui proces de consultare a opiniei
  • Planificarea unei activități de învățare bazată pe proiect
  • Formarea cetățeniei active în contextul învățării bazate pe proiecte
  • Etapele învățării bazate pe proiecte
  • Reflecții finale asupra procesului de formare

 

Instruire „Inovații în elaborarea produselor/ suporturilor curriculare pentru domeniul Științe ale Educației”

Perioada: 03.04-23.04. 2024, Formator: Mariana Marin

Subiecte explorate:

  • Conceptul de inovație în contextul educației
  • Sisteme de management al învățării
  • Procesul de elaborare a suporturilor curriculare
  • Tendințele actuale în elaborarea suporturilor curriculare.
  • Abordarea transdisciplinară în elaborarea suporturilor curriculare
  • Strategii și tehnici pentru integrarea elementelor transdisciplinare în suporturile de curs.
  • Exerciții practice și exemple de suporturi curriculare transdisciplinare.
  • Produse și suporturi curriculare pentru domeniul Științe ale Educației
  • Studii de caz și exemple practice de proiectare a suporturilor curriculare.
  • Metode și tehnici moderne de proiectare a suporturilor curriculare
  • Flexibilitatea și adaptabilitatea în funcție de feedback-ul subiecților și a schimbărilor contextului educațional.
  • Dezbateri și discuții pe marginea proiectelor realizate.
  • Integrarea tehnologiei în suporturile curriculare.
  • Utilizarea platformelor online, resurselor digitale și a instrumentelor de colaborare.
  • Flipped Classroom și tehnologia video pentru suporturi curriculare eficiente
  • Dezvoltarea unor mini-proiecte de suporturi curriculare inovatoare
  • Strategii de evaluare a eficacității suporturilor curriculare.
  • Stimularea creativității în procesul de elaborare a materialelor didactice. Platforme de prezentare interactivă
  • Dezbateri și discuții pe marginea proiectelor realizate.
  • Recomandări pentru continuarea dezvoltării competențelor în elaborarea suporturilor curriculare.

 

Instruire „Capacitarea universităților ca actori ai schimbării în dubla tranziție verde și digitală”

Perioada: 05.04-20.04. 2024, Formator: Daniela Munca-Aftenev

Subiecte explorate:

  • Cadrul European pentru competența digitală a profesorilor: DigCompEdu (Partea I)
  • DigCompEdu: Implicare profesională. Studiu de caz: Comunitatea RED „Platforme Educaționale Online”
  • DigCompEdu: Resurse digitale Studiu de caz: Proiectul „Educație Online” DigCompEdu: Predare și Învățare
  • Studiu de caz: Proiectul de parteneriate transfrontaliere „Educație online fără hotare”, ediția 2020-2024
  • Cadrul European pentru competența digitală a profesorilor: DigCompEdu (Partea II)
  • DigCompEdu: Evaluare Studiu de caz: Instrumente digitale de evaluare online
  • DigCompEdu: Capacitarea cursanților
  • DigCompEdu: Facilitarea dobândirii de către cursanți a competenței digitale
  • Studiu de caz: Cursul opțional „Arta narațiunii prin video”
  • Instrumente de inteligență artificială utilizate în procesul de predare-învățare-evaluare
  • Instrumentul Bing de la Microsoft pentru generarea imaginilor. Instrumentul Chat GTP. Instrumentul GAMMA pentru generarea prezentărilor PPT
  • Situații didactice cu utilizarea instrumentelor TIC pentru colaborare și comunicare în cadrul proiectelor internaționale
  • Situații didactice cu utilizarea instrumentelor TIC pentru predarea diferențiată
  • Situații didactice cu utilizarea instrumentelor TIC pentru o predare interactivă, centrată pe elev / cursant / student
  • Situații didactice cu utilizarea instrumentelor TIC pentru evaluare și feedback
  • Utilizarea tehnologiilor digitale pentru comunicare, colaborare și dezvoltare profesională. Căutarea, crearea și partajarea resurselor digitale.
  • Gestionarea și orchestrarea utilizării tehnologiilor digitale în predare și în învățare. Utilizarea tehnologiilor și strategiilor digitale pentru îmbunătățirea evaluării.
  • Utilizarea tehnologiilor digitale pentru a îmbunătăți incluziunea, personalizarea și implicarea activă a cursanților.
  • Permiterea cursanților să utilizeze tehnologiile digitale în mod creativ și responsabil pentru informare, comunicare, creare de conținut, bunăstare și rezolvarea problemelor.

 

Instruire „Experiențe ale universităților europene de promovare a inovației în formarea pedagogilor”

Perioada: 06.04-20.04. 2024, Formator: Maia Borozan

  • Politici ale educației și cercetării în plan mondial în contextul promovării culturii inovării
  • Configurări de politici ale cercetării la nivel european.
  • Provocări, tendințe actuale și priorități ale politicilor educației și cercetării privind inovarea sistemului de formare profesională a pedagogilor în plan național
  • Direcții de inovare a educației prin cercetarea pedagogică acțională
  • Parteneriate de cooperare universitară pentru inovarea formării profesionale a pedagogilor și structuri naționale de implementare a politicilor educației și cercetării prin programe și proiecte
  • Oportunitatea inovării educației – cale spre dezvoltarea profesională și renovare permanentă a procesului de învățământ.
  • Dimensiunile inovației în programele de formare a profesorilor
  • Managementul strategic al inovării procesului de învățământ universitar pedagogic
  • Experiențe de inovare în formarea profesională a cadrelor didactice (România și Belgia)
  • Mecanisme universitare de promovare a inovației în formarea inițială a pedagogilor. Studenții pedagogi – purtatori ai culturii inovării educației viitoarelor generații.
  • Direcții strategice de promovare a inovației în formarea profesională continuă a pedagogilor. Strategii de inovare în procesul de formare profesională a cadrelor didactice (Anglia, Italia și Rusia)
  • Modele de inovare a procesului de formare profesională a pedagogilor. Studii de caz și dezbateri experiențiale în grupuri
  • Practici de inovare în procesul de formare profesională a cadrelor didactice (Franța, Finlanda și Scoția). Reflecții originale privind factorii de reușită și dezbateri experiențiale în grupuri.
  • Bune practici de inovare în procesul de formare profesională a cadrelor didactice (Germania, Danemarca și Estonia etc). Idei originale privind inovarea la nivel de produs și la nivel de proces. Dezbateri experiențiale în grupuri
  • Bune practici de inovare în procesul de formare profesională a cadrelor didactice (Portugalia, Irlanda și Egipt etc). Analiza comparată a experiențelor de promovare a inovațiilor pedagogice
  • Experiențe relevante de inovare a procesului de formare profesională inițială a pedagogilor prin teze de doctorat (inclusiv DH)
  • Practici semnificative de inovare a procesului de formare profesională continuă a pedagogilor prin teze de doctorat (inclusiv DH)
  • Conceptualizarea Proiectului de grup „Inovarea resurselor curriculare și a procesului de învățământ superior pedagogic”
  • Elaborarea Proiectului de grup „Inovarea resurselor curriculare și a procesului de învățământ superior pedagogic”
  • Profilul profesional al cadrelor didactice universitare inovatoare.
  • Școlile științifice pe domenii de cunoaștere. Reflecții asupra unor modele
  • Prezentarea publică a Proiectului de grup „Inovarea resurselor curriculare și a procesului de învățământ superior pedagogic”
  • Inovarea formării profesionale a pedagogilor din perspectiva cerințelor pieții muncii
  • Sugestii metodologice privind dezvoltarea profesională continuă pentru inovarea universitară

 

Instruire „Valorificarea competențelor de cercetare la copii și studenți”

Perioada: 06.04-20.04. 2024, Formator: Larisa Sadovei

Subiecte explorate:

  • Prioritățile cercetării în perspectiva Strategiei 2030. Direcții de cercetare
  • Relevanta cercetării științifice pentru inovații și calitate în educație
  • Cercetarea științifică abordată în cheia dezvoltării sustenabile a sistemului de învățământ
  • Consolidarea cercetărilor științifice în învățământ din perspectiva sincronizării activității didactice și activității de cercetare
  • Inerența continuității în formarea competenței de cercetare: aspecte metodologice, continuități intracurriculare și intercurriculare.
  • Determinantele dezvoltării competenței de cercetare pentru asigurarea impactului rezultatelor științifice asupra formării profesionale
  • Dezvoltarea progresivă a competenței de cercetare: nivelele „discrete” ale competenței
  • Procesul creativ al activității de cercetare a copilului/elevului/studentului
  • Mecanisme de implementare în practica educațională a inovațiilor și rezultatelor științifice prin realizarea proiectelor investigaționale de diferite tipuri
  • Inovațiile din educație în funcție de nivel și amploarea schimbării
  • Analiza conceptelor pedagogice: operaționalizare și indicatori de definire
  • Studiu de caz: analiza cognitivă a sarcinilor ce vizează definirea termenilor de către
  • elevi și studenți
  • Demersul științific interdisciplinar/pluridisciplinar/transdisciplinar în cercetarea fenomenului educațional
  • Abordarea cercetării ca sursă de cunoaștere comună și cunoaștere științifică a vieții sociale

 

Instruire „Utilizarea softurilor educaționale în predarea limbii străine”

Perioada: 8 aprilie 2024 – 12 aprilie 2024, Formator: Georgeta Cislaru

Subiecte explorate:

  • Didactica limbilor străine: identificarea obiectivelor și a subiectelor de predare
  • Profilul formabililor. Profilul limbilor vizate în predare
  • Diversitatea resurselor tehnologice
  • Evaluarea resurselor în funcție de obiectivele didactice
  • Baze de date online: acces și utilizare
  • Reflecții asupra adaptării resurselor online și a modalității integrării lor în procesul de predare
  • Activitate practică – testarea bazelor de date în funcție de obiective și profiluri „Ce înseamnă a scrie?” Intenții de comunicare, rutină și modele de limbaj
  • Resursele bazate pe deep learning
  • Disponibilitate, aplicații și etică profesională
  • Identificarea situațiilor de exploatare: contextul socio-economic versus didactică
  • Didactica limbilor străine – obiective de profesionalizare și resurse tehnologice de ultima oră
  • Reflecții asupra avantajelor și dezavantajelor exploatării resurselor DeepL (etică, profiluri, obiective didactice)
  • Activitate practică – testarea resurselor și evaluarea potențialului în funcție de activitățile didactice
  • Platforme de învățământ online și specificitatea didacticii limbilor
  • Rolul profesorului și rolul formabilului
  • Principii de implementare a platformelor online
  • Posibilități materiale și ancorare instituțională
  • Platforme de autonomizare a formabililor
  • Reflecții asupra competențelor necesare cadrului didactic pentru implementarea noilor resurse tehnologice
  • Schimbarea relației profesor-elev
  • Activitate practică – studiu de caz: analiza, identificarea și stipularea etapelor de elaborare a unui curs de didactica limbii străine în baza obiectivelor didactice și a resurselor tehnologice disponibile
  • Aplicațiile de învățare și testare a limbilor străine: rolul profesorului și rolul formabilului
  • Aportul softurilor de analiză acustică pentru testarea pronunției într-o limbă străină
  • Aportul softurilor de înregistrare automată a procesului de scriere
  • Posibilități de implementare pentru ameliorarea reflexivității și auto-analizei formabililor
  • Reflecții asupra impactului resurselor tehnologice asupra diferitor metode didactice la ora de limbă străină
  • Activitate practică – studiu de caz: analiza obiectivelor didactice și identificarea obiectelor lingvistice în funcție de gradul de adaptabilitate vis-à-vis de tehnologiile aplicate

  • Faza de sinteză: Particularitățile didacticii limbilor străine susținute de softuri și noi tehnologii
  • Softurile educaționale și noile tehnologii – o nouă interfață a lumii profesionale și a societății civile
  • Noile tehnologii – mijloace de evaluare în domeniul predării limbilor străine
  • Activitate practică – configurarea opțiunilor de implementare a softurilor si tehnologiilor digitale în didactica limbilor; anticiparea nivelului și tipului de investiție a formatorilor și a formabililor
  • Faza de concluzii: Reconfigurarea competențelor lingvistice și didactice în raport cu exigențele profesionale
  • Reconstituirea echilibrului în materie de etică, exigențe și competențe
  • Evaluarea finală

 

 

Instruire „Tehnologii inovative în educarea copiilor și studenților cu cerințe educaționale speciale în contextul actual”

Perioada: 09.04-24.04. 2024, Formator: Dana Lichii

  • Crearea spațiului de învățare exponențial și etic.
  • Provocări și motivație profesională.
  • Profilul Cadrului didactic așteptat de Sistemul Educațional. Rolul cadrului didactic în organizarea procesului educațional.
  • Organizarea procesului educațional incluziv: structuri și servicii de suport.
  • Etapele procesului de incluziune a copiilor cu cerințe educaționale speciale (CES), domeniile, principiile și obiectivele evaluării dezvoltării copilului. Evaluarea inițială.
  • Rolul și atribuțiile CMI în procesul de evaluare a dezvoltării copilului.
  • Evaluarea/reevaluarea complexă a dezvoltării copilului.
  • Rolul și atribuțiile STAP în procesul de evaluare a dezvoltării copilului.
  • Sinteza actelor normative în domeniul Educației Incluzive.
  • Clasificarea categoriilor CES conform abordărilor UNESCO (1995).
  • Particularitățile copiilor cu cerințe educaționale speciale (CES).
  • Considerații generale ale individualizării procesului educațional.
  • Planul educațional individualizat (PEI)- instrument de organizare și realizare a procesului educațional
  • Etapele de elaborare a PEI; Echipa de elaborare a PEI;
  • Responsabilitățile membrilor Echipei PEI.
  • Individualizarea procesului educațional prin adaptări curriculare.
  • Individualizarea procesului educațional prin modificări curriculare. Curriculum modificat. Curriculum integrat.
  • Proiectarea procesului educațional din perspectiva incluziunii copilului cu CES
  • Elaborarea proiectului didactic al lecției.
  • Reflecții asupra competențelor necesare cadrului didactic
  • (CD) în asigurarea dreptului la educație de calitate copiilor cu cerințe educaționale speciale.
  • Evaluarea – instrument și necesitate în identificarea progresului școlar al elevului cu CES:
  • Evaluarea finală la diferite trepte de școlaritate și certificarea elevilor cu CES;
  • Elaborarea testului individual pentru evaluarea finală;
  • Proceduri specifice de examinare a elevilor cu cerințe educaționale speciale.
  • Tranziția copiilor cu cerințe educaționale speciale de la o treaptă de școlarizare la alta. Dezvoltarea parteneriatului cu familia copilului cu cerințe educaționale speciale.
  • Tehnologia didactică în contextul educației incluzive. Activitate practică: Identificarea obiectivelor operaționale în funcție de disciplina, subiectul predat pentru categoria CES: dificultăți de învățare, tulburări emoționale (afective) și de comportament.
  • Reflecții asupra competențelor necesare cadrului didactic (CD) în asigurarea dreptului la educație de calitate copiilor cu cerințe educaționale speciale.
  • Strategii didactice eficiente în asistența copiilor cu cerințe educaționale speciale (difficultăți/dizabilități intelectuale)
  • Strategii didactice eficiente în asistența copiilor cu cerințe educaționale speciale ( tulburări emoționale și de comportament)
  • Strategii didactice eficiente în asistența copiilor cu cerințe educaționale speciale ( dificiențe fizice /neuromotorii neuromotorii)
  • Strategii didactice eficiente în asistența copiilor cu cerințe educaționale speciale (deficiențe de văz și auz )
  • Reflecții asupra competențelor necesare cadrului didactic (CD) în asigurarea dreptului la educație de calitate copiilor cu cerințe educaționale speciale.
  • Serviciu de suport educațional Cadru didactic de sprijin (CDS). Serviciu de suport educațional centru de resurse pentru educația Incluzivă( CREI)
  • Managementul clasei de elevi din perspectiva incluziunii
  • Situații de tensiune dialectică în procesul educațional. Strategii de gestionare a situațiilor problemă la nivel de clasă
  • Reflecții asupra competențelor necesare cadrului didactic(CD) în asigurarea dreptului la educație de calitate copiilor cu cerințe educaționale speciale.

 

Instruire „Consolidarea capacității universității în elaborarea propunerilor de proiecte educaționale și atragerea granturilor de finanțare”

Perioada: 10.04-20.05. 2024, Formator: Viorica GORAȘ-POSTICĂ

  • Concepte-cheie și paradigme actuale (Predare complementară cu fișe adezive)
  • Oportunități de proiecte: Priorități MEC – Învățământul superior 2024 raportate la prioritățile 2024 USARB. Idei de start pentru potențiale proiecte (poster tematic)
  • Managementul schimbării și al transformărilor în educație prin proiectele de intervenție extrabugetară.
  • Documentare suplimentară actualizată : Proiecte de intervenție USARB
  • Postere tematice pe echipe + departamente: Partenerii de dezvoltare ai R. Moldova: istorie și actualitate.
  • Schimb de idei aplicative. Exerciții virtuale de identificare a potențialilor finanțatori pentru învățământul superior din R. Moldova
  • Gala bunelor practici în domeniul proiectelor universitare la nivel național, european, internațional. (Grupe mixte)
  • Schimb de experiență – participanți la proiecte internaționale de anvergură ( Discuție PANEL)
  • Lecții învățate și recomandări actuale (Scriere liberă)
  • Identificarea unor idei de proiecte și stabilirea echipelor de lucru+ formularul de aplicare
  • Structura unui proiect ca propunere de finanțare. Formularul de aplicare. PPT. Suport de curs rezumativ. Parcurgere intensivă
  • Problema- punctul focal de start al elaborării unui proiect. Arborele problemelor.
  • Exerciții de identificare și formulare corectă a problemei
  • Scopul și obiectivele SMART. Arborele obiectivelor. Exersări și schimb de experiență
  • Planul de acțiuni/ de implementare a proiectului. Managementul timpului în proiect. Soluții inovative pentru rezolvarea problemei/problemelor. Abordare creativă contextualizată
  • Echipa de proiect. Sinergia membrilor echipei, a participanților, beneficiarilor proiectului. Leadership-ul în proiecte
  • Partenerii de proiect. Dezvoltarea inteligenței parteneriale. Acordurile de parteneriat
  • Bugetul proiectului. Managementul riscurilor. Matricea logică a proiectului
  • Monitorizarea și evaluarea proiectului. Rezultate calitative și cantitative ale proiectului
  • Raportarea și diseminarea rezultatelor proiectului.
  • Evaluarea și asigurarea impactului schimbărilor. Experiențe avansate
  • Asigurarea durabilității schimbărilor din proiect. Instituționalizarea acestora
  • Criteriile de evaluare a calității proiectului ca document scris
  • Definitivarea/autoevaluarea produselor individuale/ a propunerilor de finanțare. Consultații individuale/de echipă
  • Criteriile de evaluare a calității proiectului ca document scris
  • Definitivarea/autoevaluarea produselor individuale/ a propunerilor de finanțare. Consultații individuale/de echipă
  • Criteriile de evaluare a calității proiectului ca document scris
  • Prezentarea produselor individuale/ a propunerilor de finanțare.
  • Evaluarea reciprocă a propunerilor elaborate
  • Prezentarea produselor individuale/ a propunerilor de finanțare.
  • Evaluarea reciprocă a propunerilor elaborate
  • Prezentarea produselor individuale/ a propunerilor de finanțare.
  • Evaluarea reciprocă a propunerilor elaborate
  • Gala bunelor practici din Programul de formare. Recomandări colegiale

 

 

Instruire „Aplicarea Sistemul Informaționale SIG”

Perioada:   15-19 Aprilie 2024 , Formator: Gherman Bejenaru

Subiecte explorate:

  • Introducere în SIG
  • Posibilitățile SIG
  • Instalarea softului QGIS
  • Configurarea QGIS. Încărcare de date spațiale
  • Instrumente QGIS
  • Măsurători pe hartă
  • Selectarea entităților/interogări
  • Lucrul cu proiecțiile, reproiectarea datelor
  • Exerciții. Realizarea proiect individual
  • Gestionarea datelor vectoriale și tabele
  • Vizualizarea datelor vectoriale și alfanumerice. Editarea datelor
  • Lucrul cu date vectoriale
  • Lucrul cu tabele
  • Exerciții. Realizarea proiect individual
  • Lucrul cu date raster
  • Afișare date
  • Calculatorul pe rastere
  • Lucrul cu imagini
  • Exerciții. Realizarea proiect individual
  • Crearea de hărți
  • Elemente grafice
  • Generarea de hărți
  • Pregătirea unei harți pentru tipărire / export
  • Exerciții. Finalizare proiect individual. Prezentarea proiectelor

 

Instruire „Didactica limbilor străine”

Perioada: 15 aprilie 2024 – 19 aprilie 2024, Formator: Dana-Anca Cehan

Subiecte explorate:

  • Principles ‚beneath’ the lesson plan./ Principiile „din spatele” planului de lecţie.
  • Follow-up activity 1.1:Analyse a given lesson plan, and as a checklist, use the eight principles to determine which principles supported various activities./ Activitate aplicativă 1.1: Participanţii analizează planul de lecţie dat din perspectiva aplicării celor opt principii.
  • Follow-up activity 1.2: Participants share insights and discuss them./
  • Activitate aplicativă 1.2: Participanţii împărtăşesc rezultatele analizei şi le discută.
  • Classroom implications of the principles./ Aplicaţiile didactice ale principiilor.
  • Classroom implications of the principles./ Aplicaţiile didactice ale principiilor.
  • Follow-up activity 2.1: Participants are assigned a lesson plan to which they apply six guidelines for evaluation./ Activitate aplicativă
  • 1: Participanţii aplică şase criterii în evaluarea unui plan de lecţie.
  • Follow-up activity 2.2: Conclusions are shared and debated with the other participants./ Activitate aplicativă 2.2: Participanţii împărtăşesc rezultatele analizei şi le discută.
  • Interactive principles/ Principii interactive
  • Methodological options/ Opţiuni metodologice
  • Follow-up activity 3.1: Participants try to reveal the benefits of interactive small groups for realizing all eight of the principles./
  • Activitate aplicativă 3.1: Participanţii scot în evidenţă beneficiile activităţilor de grup în realizarea celor opt principii.
  • Follow-up activity 3.2: Participants share insights and discuss them./
  • Activitate aplicativă 3.2: Participanţii împărtăşesc rezultatele analizei şi le discută.
  • Interaction
  • Categories of questions/ Tipuri de întrebări
  • Follow-up activity 4.1: In a lesson plan, participants notice the kinds of questions the teacher asks. How effective is questioning?/ Activitate aplicativă 4.1: Participanţii identifică şi analizează întrebările adresate de profesor. Cât de eficiente sunt acestea?
  • Follow-up activity 4.2: Participants share insights and discuss them./
  • Activitate aplicativă 4.2: Participanţii împărtăşesc rezultatele analizei şi le discută.
  • The lesson plan (The road map)/ Planul de lecţie (itinerariul)
  • Follow-up activity 5.1: Participants transform a sample lesson plan into some practical “lesson notes"./ Activitate aplicativă 5.1: Participanţii transformă un plan integral de lecţie în “note de predare”.
  • Follow-up activity 5.2: Participants report insights and explain what
  • decisions they had to make and on what basis they decided to create notes the way they did./ Activitate aplicativă 5.2: Participanţii împărtăşesc notele rezultatele şi le discută explicând deciziile luate.

 

Instruire „Educație interculturală”

Perioada: 11 aprilie 2024 – 20 mai 2024, Formator: Viorica Goraș-Postică

Subiecte explorate:

  • Concepte-cheie și teorii deschise către abordarea academică a EIC (Predare complementară cu fișe adezive)
  • Oportunități de EIC: Priorități MEC – Învățământul superior
  • 2024 raportate la prioritățile 2024 USARB. Idei de start pentru potențiale optimizări curriculare (poster tematic)
  • Documentare suplimentară actualizată: EIC în contextul academic USARB
  • Postere tematice pe echipe + departamente: Abordarea EIC la disciplinele predate.
  • Exerciții virtuale de identificare a deschiderii USARB către EIC (lucrul cu pagina web)
  • Politici europene și internaționale, în general. – 6 De ce?
  • Identificarea unor idei de actualizare curriculară și elaborare piese curriculare, teme de cercetare în domeniul EIC
  • Gala bunelor practici instituționale în domeniul EIC (Grupe mixte). Abordare frontală selectivă la nivel individual
  • Schimb de experiență – experiențe avansate EIC ( Discuție PANEL)
  • Lecții învățate și recomandări actuale (Scriere liberă)
  • Întrebări pentru consiliere de grup sau individuală
  • Competența interculturală. Asocieri forțate
  • Teorii de fundamentare științifică și metodologică a EIC
  • Inventar de probleme, provocate de globalizare și diversificare accelerată în domeniul universitar și local. Soluții inovative pentru rezolvarea problemei/problemelor. Abordare creativă contextualizată
  • Abordarea monodisciplinară. Studii de caz în baza cursurilor de la diferite universități (licență și master)
  • Abordări tematice și modulare ale EIC. Studii de caz în baza cursurilor de la diferite universități (licență și master)
  • Abordări infuzionale ale EIC. Studii de caz în baza cursurilor de la diferite universități (licență și master)
  • Activități de EIC transdisciplinare la nivel de instituție
  • Parcurgere analitică a documentelor strategice naționale și instituționale
  • Idei de optimizare/extindere a EIC la nivel de instituție: proiecte, noi oferte curriculare/ programe de studii actualizate, discipline integrate etc.
  • Managementul intercultural al resurselor umane în universitate.
  • Programe de schimb intercultural la nivel național și internațional
  • Practici inovative de EIC de pe diferite meridiane ale lumii
  • Prezentarea produselor individuale/ a propunerilor de optimizare și extindere a EIC la nivel curriculum, planuri de studii la facultate și catedre
  • Evaluarea reciprocă a produselor individuale actualizate/optimizate din perspectiva EIC
  • Prezentarea produselor individuale de optimizare/extindere a EIC la nivel de discipline academice.
  • Evaluarea reciprocă a curricula actualizate pe dimensiunea EIC
  • Colectarea ideilor/propunerilor de optimizare marketing-ului universitar intercultural. Brainstorming clasic
  • Evaluare finală – chestionar Google form. Profilul intercultural al profesorului, cercetătorului/managerului universitar, în baza competențelor cetățeanului sec. 21

 

Instruire „Noi paradigme de instruire în domeniul educației”

Perioada: 25 aprilie – 3mai 2024, Formator: Natalia Mihăilescu

Subiecte explorate:

  • Perspectiva pedagogică a paradigmelor
  • Fundamentele teoretice ale pedagogiei inovative. Evoluţie istorică.
  • Folosind taxonomiile propuse pentru noi paradigme, se va caracteriza 2 dintre acestea care sunt fundamentale pentru pregătirea inițială și continuă a cadrelor didactice, precum și pentru autoformare cadrului didactic.
  • Studiu de caz: Sunteţi profesor într-o şcoală şi aveţi o dispută cu un coleg privind statutul de ştiinţă al pedagogiei inovative. Construiţi o argumentare proprie pentru a-l convinge.
  • Paradigma veche a educaţiei vs paradigma nouă. Direcțiile de dezvoltare contemporană a educației
  • Paradigma calităţii educaţiei în Republica Moldova între realităţi şi perspective. Procese inovative de instruire în contextul erei digitale.
  • Inovații în școlile din Moldova
  • Enumerarea și descrierea cele 2 mari direcții în care au evoluat de-a lungul timpului practicile pedagogice. Caracterizarea pedagogiei clasică/ tradițională vs de cea modernă.
  • Motivația nu constituie o condiție necesară în cadrul învățării școlare care să facă parte din principalele elemente ce pot explica succesul școlar
  • Interpretarea trăsăturilor fundamentale ale pedagogiei inovative. Realizarea unei paralele cu alte ştiinţe, utilizând trăsăturile drept criterii fundamentale de comparaţie.
  • Identificarea şi altor probleme ale educaţiei şi găsirea de soluţii cât mai variate.
  • Care sunt marile probleme ale educaţiei în prezent? Identificarea acestora şi găsirea de soluţii.
  • Reflecție pe tema „educaţia de mâine”. Identificarea caracteristicilor şi condiţiilor de realizare a educaţiei „de mâine”, în opinia cadrelor didactice.
  • Argumentarea rolului feed-back-ului în cadrul procesului de învăţământ inovativ.
  • Realizarea unei liste cu reguli pe care ar trebuie să le respecte profesorul la clasă, pentru a realiza o comunicare eficientă la etapa actuală.
  • Oferirea de soluţii pentru inovarea şi reformarea procesului de învăţământ. Realizarea unei schițe de proiect educațional pe această temă.

 

 

Instruire „Performanța în educație și metodologii inovative de pregătire a pedagogilor” Perioada: 19.04-20.05. 2024, Formator: Tatiana Verdeș

Subiecte explorate:

  • Cultura calității în educație. Prioritățile Educația 2030
  • Designul instrucțional flexibil: proces instructiv-educativ; obiective de învățare; competențe; conținuturi și resurse didactice
  • Proiectarea activităților interactive (studii de caz, jocuri de rol, proiectul de grup, învățarea inversată etc.
  • Metodologia didacticii interactive. Tehnologii educaționale și instrumente digitale pentru creșterea performanței în educație
  • Platforme e-learning, instrumente de colaborare online, jocuri educaționale sau aplicații mobile (Laboratoarele virtuale )
  • Planificarea și dezvoltarea lecțiilor (Modelul Clasic; ERRE; Știu/Vreau să știu/Am învățat); 5 E (Engage, Explore, Explain, Elaborate, Evaluate); 4 MAT etc.
  • Evaluare autentică. Instrumente și strategii inovative
  • Resurse multimedia în evaluarea rezultatelor școlare
  • Educația centrată pe cel ce învață. Follow-up: Factori care influențează performanța școlară (individuali, familiali, instituționali)
  • Dezvoltarea competențelor socio-emoționale în practica pedagogică (metode, resurse, instrumente, bune practici)

 

Instruire ,,Platformele educaționale in școala viitorului”

Perioada: 24 aprilie-2 iunie 2024, Formator: Silvia Guțu

Subiecte explorate:

  • Organizarea unui modul de formare pe platforma Moodle. Prezentare 1: Componentele unui curs online. Analiza unui curs online. Structurarea și scenariul utilizării unui curs online
  • Scenariul utilizării unui curs online. Structura pedagogică și scenariul utilizării unui curs online. Intrumente de videoconferință integrate pe Moodle
  • BigBlueButton – Soluție open-source pentru conferințe web pentru învățarea online. Crearea unor camere de discuții. Invitarea studenților în camerele de discuții. Integrarea resurselor.
  • Redactarea unei etichete, înserarea de imagini, încorporarea unui video.
  • Crearea și inserarea unui Genial.ly pe Moodle. Crearea și inserarea unei hărți mentale pe Moodle. Analiza unui curs online: Studiu de caz. Discuție și Feedback.
  • Configurarea unui curs în Moodle, înscrierea participanților. Workshop. Dezvoltarea scenariului pedagogic. Workshop. Prezentare și feedback. Aplicarea scenariului în Moodle
  • Sesiune practică: participanții aplică scenariile pedagogice dezvoltate în platforma Moodle. BigBlueButton. Studiu de caz. Workshop. Crearea și inserarea unei cărți în Moodle. Crearea și inserarea unei pagini multimodale în Moodle.
  • Crearea și inserarea unui glosar în Moodle. Crearea și inserarea unui Wiki în Moodle. Crearea și inserarea unei cărți și a unei pagini în Moodle. Crearea și inserarea unui glosar și a unui Wiki în Moodle. Dezvoltarea activităților: Crearea și inserarea unei baze de date în Moodle. Crearea și inserarea unui atelier în Moodle.
  • Instrumente de comunicare în Moodle. Crearea și inserarea unui forum și a unui chat în Moodle. Utilizarea mesageriei și mailului. Crearea și inserarea unuei baze de date și a unui atelier în Moodle. Dezvoltarea activităților în Moodle
  • Crearea și inserarea instrumentelor de comunicare în Moodle. Dezvoltarea activităților în Moodle
  • Asigurarea unui feedback pe Moodle. Crearea și inserarea unui sondaj în Moodle.
  • Modulul de activități H5P: crearea de conținut interactiv, cum ar fi videoclipuri interactive, baze de întrebări, întrebări de tip “drag-and-drop”, întrebări cu selecție multiplă etc. Crearea și inserarea unui sondaj și a unui feedback în Moodle
  • Dezvoltarea conținutului interactiv cu H5P. Crearea de videoclipuri interactive: adăugarea de întrebări și elemente interactive în videoclipuri.
  • Baze de întrebări: construirea unei baze de întrebări pentru evaluări variate.
  • Întrebări “Drag-and-Drop”: Crearea de activități în care studenții pot trage și plasa răspunsuri.
  • Întrebări cu selecție multiplă: Conceperea de întrebări cu opțiuni multiple de răspuns.
  • Introducere în evaluarea pe Moodle. Tipuri de evaluări disponibile în Moodle. Beneficiile utilizării platformei Moodle pentru evaluare.
  • Exemple de utilizare eficientă a evaluărilor în cursuri online. Crearea testelor și chestionarelor. Întrebări cu răspunsuri multiple. Întrebări adevărat/fals. Întrebări de completare. Întrebări eseu. Crearea de baze de întrebări
  • Cum să creezi și să organizezi o bază de întrebări. Categorii și subcategorii pentru întrebări. Importul și exportul de întrebări.
  • Setarea criteriilor de evaluare. Configurarea termenelor limită și a feedback-ului. Evaluarea pe platforma Moodle
  • Utilizarea jurnalelor și a blogurilor. Utilizarea jurnalelor și blogurilor pentru evaluarea reflecțiilor studenților. Setarea criteriilor de evaluare pentru jurnale și bloguri.
  • Analiza și raportarea evaluărilor. Generarea rapoartelor de evaluare. Analiza performanțelor studenților.
  • Utilizarea rapoartelor pentru îmbunătățirea cursurilor. Evaluarea pe bază de competențe
  • Ce sunt competențele și cum se utilizează în Moodle. Configurarea unui sistem de evaluare bazat pe competențe.
  • Evaluarea prin proiecte și portofolii. Configurarea și evaluarea proiectelor colaborative.
  • Utilizarea portofoliilor pentru evaluarea continuă. Configurarea unui test în Moodle
  • Workshop: Crearea unui test în Moodle. Configurarea diferitelor tipuri de întrebări. Setarea opțiunilor de feedback și notare.
  • Workshop: Crearea și organizarea unei baze de întrebări în Moodle. Utilizarea bazei de întrebări pentru teste și chestionare multiple.
  • Workshop: Crearea unei sarcini. Utilizarea bazei de întrebări pentru teste și chestionare multiple. Analiza și raportarea evaluărilor
  • Workshop: Crearea și interpretarea rapoartelor de evaluare în Moodle. Utilizarea feedback-ului pentru optimizarea evaluărilor.
  • Crearea unui proiect colaborativ evaluat. Utilizarea portofoliilor pentru evaluarea progresului și a realizărilor studenților.
  • Perfectarea unui modul de curs în Moodle. Prezentarea produsului final. Feedback de la formator.

 

Instruire „Educația copiilor/studenților dotați (domeniile matematică și informatică)” Perioada: 25 aprilie – 03 mai 2024, Formator: Silvia Vrabie

Subiecte explorate:

  • Abordări psihopedagogice ale educației a copiilor/studenților dotați. Analiza studiilor de caz cu scopul identificării corecte a caracteristicilor copiilor/ studenților dotați. Intervenţii educaţionale generale în cazul copiilor/ studenților dotați
  • Necesitatea individualizării procesului educațional pentru copiii / studenții dotați. Incluziunea educațională a elevilor/ studenților supradotați.
  • Planul de acțiuni de adaptare a mediului școlar încazul incluziunii unui copil /dotat în matematică sau informatică
  • Evaluarea pe platforma ,,Kahoot”. Instrumente de evaluare a elevilor / studenților supradotați
  • Rolul instituțiilor de învățământ în stimularea elevilor/ studenților dotaţi
  • Concepte relaționate abordării individualizate elevilor/ studenților dotaţi în învățământ. Implicarea părinţilor în susținerea elevilor/studenților dotaţi
  • Părintele copilului / studentului dotat,are nevoie de pregătire psihopedagogică.
  • Identificarea a trei metode considerate cele mai eficiente în lucrul cu elevii dotați la matematică și/ sau informatică. Argumentare.
  • Metode eficiente în lucrul cu copiii / studenții dotați în domenii matematică și informatică.
  • Prezentarea unui proiect didactic cu utilizarea strategiilor de lucru cu elevii dotați la matematică și/ sau informatică.

 

Instruire „Tehnologii de instruire inovativă pentru proiecte STEAM”

Perioada:  25 aprile-3 mai 2024, Formator: Igor Postolachi

Subiecte explorate:

  • Proiectarea didactică referitor la instruirea inovativă pentru proiecte STEAM
  • Livrarea materialelor referitor Tehnologii de instruire inovativă pentru proiecte STEAM
  • Elaborarea designul-ui scenariului unui modul/curs de învățare referitor la metodologia privind inițierea, elaborarea, implementarea și evaluarea unui proiect STEAM
  • Identificarea modelelor de învățare, a tehnologiilor și a resurselor educaționale potrivite pentru inițierea, elaborarea, implementarea tehnologiilor inovative pentru proiecte STEAM
  • Selectarea informației referitor la elaborarea proiectelor STEM/STEAM
  • Harta tehnologică a proiectului STEM/STEAM
  • Căutarea în rețea și editarea în comun a informației referitor la tehnologii inovative abordate în proiecte STEM/STEAM
  • Gestionarea clasei de formabili. Semnificația componentei TEHNOLOGIE din conceptul STEAM
  • Pregătirea și organizarea a procesului de Inițiere, lansare și implementare a proiectului STEAM.
  • Inițierea și informarea elevilor/studenților implicați privind scopul, și metodele de realizare a proiectului. Lansarea și promovarea proiectului
  • Repartizarea sarcinilor pe săptămâni (luni) și evidența rezultatelor așteptate în cadrul realizării proiectului. Jurnalului de proiect.
  • Programul săptămânal de realizare și implementare a proiectului. Perfectarea Raportul integrat.
  • Proiectarea evaluării proiectului. Criteriile de evaluare a proiectului STEAM.
  • Prezentarea publică a proiectului STEAM realizat. Concluzii, recomandări.
  • Metodologia utilizării senzorilor digitali NeuLog în realizarea proiectelor STEAM
  • Metodologia utilizării senzorilor digitali PASCO în realizarea proiectelor STEAM
  • Metodologia utilizării senzorilor digitali ARDUINO-TINKERCAD în realizarea proiectelor STEAM. Elaborarea de rapoarte și statistici

 

 

Instruire „Dezvoltarea competențelor digitale la nivel avansat pentru pedagogi”

Perioada: 25 aprilie – 03 mai 2024, Formator: Svetlana Bîrlea

Subiecte explorate:

  • Rolul competențelor digitale utilizate în educație. Colaborarea în spațiul virtual. Personalizarea conturilor Google. Aplicații Google pentru educație – Google Classroom. Aplicații practice.
  • Aplicații și Instrumente Google Workspace: Google Drive, Google meet, Google Calendar, Google Forms, Google sites, Jamboard. Aplicații practice.
  • Prezentări electronice interactive: suporturi vizuale eficiente pentru predare; crearea conținuturilor digitale în procesul de predare-învățare; reguli și tehnici de prezentare online; platform educaționale; utilizarea platformei de design grafic în educație -Canva. Aplicații practice.
  • Instrumente TIC de evaluare online. Aplicații de evaluare în pedagogia digitală. Evaluarea cu ajutorul Google Forms. Aplicații practice. Realizarea fișelor de lucru cu ajutorul PDFescape. Proprofs – instrument de generare a testelor online. Aplicația Mentimeeter, sistem de răspuns al studenților.
  • Software educațional de creare a resurselor video. Învățarea virtuală. Crearea materialelor video educaționale. Aplicații practice. Prezentarea activităților practice.

 

Instruire „Competențe pentru cetățenie democratică”

Perioada: 14.05-21.05. 2024, Formator: Arina Kraijdan

Subiecte explorate:

  • Concepte de bază. Democrație, Democrația calitativă, Cetățănie democratică
  • Practici europene privind elaborarea cadrului de competențe pentru cetățănie democratică. Cadrul de referință privind competențe pentru cultură democratică – CoE. Utilizarea CCD pentru planificare instituțională și curriculară.
  • Elaborare Glosar termeni. Selectarea documentelor instituționale privind guvernarea (statut, regulament)
  • Selectarea curricula disciplinei pentru analiză. Cadrul legal național și internațional. Politici și standarde . educaționale naționale. Valorizarea demnității umane și a drepturilor omului, diversității culturale, statul de drept.
  • Autoevaluare conform cadrului competențelor, Evaluarea instituției
  • Competențe pentru cetățănie democratică în curricula cursului
  • Finalizarea fisei de autoevaluare
  • Finalizarea fisei de evaluare a instituției
  • Modificări curriculare
  • Alegerile democratice – componentă a cetățăniei democratice
  • Competențe electorale în învățământ formal și învățământ neformal
  • Instituția de învățământ – guvernanță democratică
  • Alegeri 4 D. Simularea procesului de alegeri
  • Elaborarea/modificarea proiectului curricular.
  • Competențe pentru cetățănie democratică –
  • Interacțiunea – Școală/Comunitate
  • Diversitate, non-discriminare, accesibilitate, aspecte de gen și Integritate
  • Elaborarea/modificarea proiectului extra-curricular.
  • Evaluare – Portofoliul cursului (Glosar de termeni, Lista bibliografică, Surse utile, Fișa de autoanaliză, Fisa de analiză a instituției, Fișa de modificare a curricullei)
  • Prezentarea și analiza Proiectelor curriculare
  • Prezentarea și analiza Proiectelor etra-curriculare

 

Instruire „Oferta aplicațiilor educaționale în formarea pedagogilor inovativi: context european și internațional”

Perioada: 15.05-21.05. 2024, Formator: Carolina Dodu-Savca

Subiecte explorate:

  • Inovații educaționale în tranziția digitalizării
  • DigCompEdu: Cadrul European pentru competența digitală a profesorilor
  • Competențe digitale de explorare a aplicațiilor educaționale inovatoare.
  • Resurse digitale. Studiu de caz: predare via aplicații
  • Explorare: Aplicații-activități scriptice, A/V, IA
  • Diversificarea instrumentarului pedagogic digital
  • Pitch: Lansare de idei, activitate pe echipe
  • Competența digitală și aplicațiile educaționale
  • Evaluare diagnostic a experienței
  • Plan, provocări, metode, tendințe
  • Practici didactice interactive, exemple
  • Reacții, reflecții, prezentare produse
  • Fortificarea e-portofoliilor didactice
  • Competența digitală în aplicație
  • Pronostic Plan, provocări, metode, tendințe
  • Explorare: Activități A/V, video, audio, IA
  • Învățare adaptivă și tehnologii asistive
  • Pitch: Rețeaua de idei și aplicații I
  • Învățarea adaptivă prin aplicații
  • Evaluare-diagnostic, experiențe și oportunități
  • Provocări, metode, tendințe
  • Tehnologii asistive
  • Reacții, reflecții, prezentare produse
  • Stimularea creativității via aplicații. Produse didactice inovative
  • Pitch: Rețeaua de idei și aplicații II. Capitalizarea sarcinilor
  • Învățarea adaptivă prin aplicații
  • Sinteză, practici didactice interactive, sugestii metodologice
  • Predarea multimedia, tendințe europene și globale
  • Gala produselor și premiilor. Reacții, reflecții, totalizare

 

Instruire „Antropologie socio-culturală”

Perioada: 16.05-25.05. 2024, Formator: Ludmila Cojocaru

Subiecte explorate:

  • Definiția domeniului antropologie.
  • Determinarea obiectului de studiu al Antropologiei Socio- Culturale. Metode, tehnici și etica cercetării antropologice.
  • Cultură și societate. Cultura – elemente, structură şi forme de manifestare.
  • Cultura universală, generală și particulară. Rețele și practici culturale. Etnocentrismul și relativismul cultural. Mecanisme de schimb cultural și globalizare.
  • Limbaj și comunicare. Procesul de comunicare. Comunicarea non-verbală.
  • Limbajul ca ansamblu de semne şi simboluri. Diversitatea lingvistică. Contrastele gender ale limbajului. Variaţia culturală a limbajelor. Dialecte. Stiluri sociale. Diglossia şi multilingvismul.
  • Rasă și etnie. Unitatea speciei umane. Definiţia socio-culturală a rasei.
  • Grupuri etnice și etnicitate. Grupuri etnice, națiuni, etnii.
  • Coexistență armonioasă. Rădăcini ale conflictelor etnice.
  • Dobândirea surselor pentru viață. Strategii de adaptare. Modele de producție. Distribuția și schimbul de bunuri material și surse pentru viață.
  • Fenomenul potlatch. Sisteme politice
  • Grupuri și triburi. Uniuni tribale. Statele. Originea statului. Controlul social.
  • Familie, rudenie, descendență. Familia (nucleară și extinsă). Organizarea familiei în condițiile industrialismului. Grupuri înrudite.
  • Descendența: neamuri, clanuri și regulile reședinței. Rudenia: sisteme genealogice și terminologie. Religia
  • Origini, funcții și forme de manifestare. Controlul social. Religia și statul. Religiile lumii. Ritualuri secularist. Arta
  • Artă, societate și cultură. Arta și comunicarea. Arta și politicul. Media și cultura. Sportul și cultura.

 

 

Instruire „Didactica limbii și literaturii materne” (limba română)

Perioada: 16 mai 2024 – 21 mai 2024, Formator: Petronela Savin

Subiecte explorate:

  • Tendințe ale didacticii universitare
  • Centrarea pe student – perspectivă a didacticii actuale
  • Formarea de competenţe – scop al demersului didactic
  • Exersarea unor roluri profesionale prin învăţare experienţială în domeniul limbii și literaturii române
  • Didactica limbii și literaturii române la nivel universitar. Limite și oportunități
  • Finalități ale disciplinei: competența de comunicare, competența culturală. Modelul comunicativ-funcțional.
  • Modele actuale ale învățării. Didactica oralului. Didactica redactării
  • Didactica limbii. Didactica comprehensiunii de text
  • Noi abordări cu privire la realizarea practicii pedagogice la limba și literatura română. Coachingul şi formarea profesională
  • Model de de formare a competențelor de predare. Coachingul prin intermediul instrumentelor de învăţare în spaţiul virtual
  • Follow-up: Sondaj cu privire la oportunitățile și limitele didacticii limbii și literaturii române în universitate. Analiza rezultatelor sondajului
  • Follow-up: Realizarea colaborativă a unei hărți a resurselor necesare competenței pedagogice
  • Follow-up: Analiza corelației dintre specificul disciplinelor
  • filologice, pedagogice și finalitățile programului de studiu al absolvenților
  • Follow-up: Concretizarea modelor actuale ale învățării la nivelul disciplinelor din curricula universitară
  • Follow-up: Studiu de caz: Aplicarea Metodei predării/învăţării reciproce (mozaicul) la disciplina
  • Introducere în stilistică, specializarea limbă și literatură română – limbă și literatură străină, anul al II-lea, pentru conținutul învățării: Stilul gnomic, în concepția lui Dumitru Irimia
  • Follow-up: Aplicarea metodei jurnalului dublu prin confruntarea studiului de caz oferit cu experiența personală
  • Follow-up: Sondaj cu privire la oportunitățile și limitele realizarii practicii pedagogice la limba și literatura română.
  • Analiza rezultatelor sondajului Follow-up: Analiza oportunităților coachingului prin intermediul instrumentelor de învăţare în spaţiul virtual
  • Follow-up: Studiu de caz: Practica reflexivă în școală.
  • Valorificarea prin lectură a patrimoniului cultural alimentar
  • Ameliorarea de către participanți a programelor analitice ale disciplinelor universitare pe care le predau, în lumina noutăților propuse de programul de formare.

 

Instruire „Elaborarea blogului, site-lui personal al profesorului”

Perioada: 27 – 31 mai 2024, Formator: Tatiana Veverița

Subiecte explorate:

 

  • Noțiuni generale. Platforme de blogging. Structura blogului. Blogul profesorului. Structura unei postări.
  • Proiectarea blogului personal. Etape de creare a blogului personal. Reguli de scriere a articolelor.
  • Analiza caracteristicilor și funcționalităților blogurilor. Proiectarea blogului personal.
  • Crearea blogului personal. Reguli de scriere a conținutului. Reguli de design. Reguli de optimizare.
  • Platfrome de blogging. Introducere în WordPress. Instalarea WordPress. Crearea și gestionarea site-lui.
  • Crearea logo-lui și alegerea nișei.
  • Instalarea  Local by Flywheel și configurarea setărilor
  • Zona de administrare WordPress. Pagina setărilor.
  • Editorul Goutemberg. Postările în WordPress. Crearea și editarea postărilor. Explorarea panoului de adminisrare WordPress
  • Editorul Goutemberg. Crearea postărilor
  • Elementele media. Blocurile de tip imagine. Blocurile de tip video și audio
  • Crearea și editarea paginilor. Widget-urile în WordPress
  • Lucrul cu blocurile de tip imagine, audio, video
  • Crearea paginilor site-lui personal
  • Organizarea conținutului unui site. Meniuri. Crearea meniurilor.
  • Adăugarea categoriilor în meniuri. Organizarea paginilor.
  • Crearea formularelor de contact. Integrarea formularelor în paginile Web
  • Organizare paginilor în meniuri
  • Crearea formularelor

 

Instruire „Motivarea, principiile, resursele și conținutul inițierii și funcționării muzeului virtual școlar”

Perioada: 30.05-04.06. 2024, Formator: Ludmila Cojocaru

Subiecte explorate:

  • Introducere în studiile muzeale
  • Noua muzeologie
  • Inițierea muzeului virtual școlar: motivare și principii
  • Inițierea muzeului virtual școlar: concept și resurse expoziționale
  • Conținutul muzeului virtual școlar
  • Funcționarea muzeului virtual școlar
  • Crearea arhivelor MVȘ
  • Activități educaționale în cadrul MVȘ
  • Proiecte educaționale în cadrul MVȘ
  • Conferinţă de totalizare

 

 

Instruire „Abordări inovative în domeniul Psihologiei școlare”

Perioada: 18-23 aprilie 2024, Formator: Angela Potâng  

Subiecte explorate:

  • Sesiune introductivă. Motivația profesorului versus motivația elevului
  • Distincții privind implicarea motivațională și perseverența motivațională
  • Evaluarea globală a profilului motivațional al individului
  • Rolul trebuințelor umane în înțelegerea comportamentului elevului și al profesorului. Motivație – satisfacție – performanță
  • Starea de bine în școală. Prevenirea patologiilor organizaționale în instituția școlară
  • Siguranța psihologică în școală. Implicarea suportivă în cadrul instituțiilor educaționale
  • Reflecții asupra competențelor necesare cadrului didactic de a interacționa eficient cu elevii în diverse contexte educaționale
  • Elaborarea instrumentelor de monitorizare a stării de bine a elevilor
  • Elaborarea instrumentelor de monitorizare a stării de bine a
  • personalului didactic
  • Elaborarea indicatorilor privind existența problemelor de patologie organizațională în școală.
  • Resursele personale și resursele postului – predictori importanți în
  • obținerea performanței cadrului didactic
  • Modelul solicitării – resurse ale postului în activitatea pedagogică
  • Percepția potrivirii persoanei cu vocația pedagogică
  • Optimismul realist al profesorului și elevului privind performanța în învățare
  • Resursele personale ale profesorului – mediator între solicitările multiple ale profesiei pedagogice și resursele postului
  • Elaborarea unui interviu semistructurat privind resursele profesiei
  • Pedagogice
  • Reflecții asupra situațiilor disfuncționale din mediul educațional care afectează starea de bine a elevilor și profesorilor
  • Studiu de caz privind securitatea psihologică în școală

 

Instruire „Stabilirea și valorificarea parteneriatelor educaționale în elaborarea propunerilor de proiecte pe dimensiunea pedagogică”

Perioada:  25.04.2024- 03.05.2024, Formator: Natalia Gavrilenco

Subiecte explorate:

  • Introducere în scrierea de proiecte. Proiectul în dimensiunea pedagogică. Prezentare generală a conceptului de proiect, cu accent pe dimensiunea pedagogică.
  • Metoda proiectului în domeniul educației. Gândirea de proiectare în educație.
  • Aplicarea metodei proiectului în educație și cum gândirea de proiectare poate îmbunătăți procesele educaționale.
  • Metode și tehnici de redactare a proiectelor. Elementele unui proiect educațional
  • Identificarea și punerea în discuție a componentelor cheie ale unui proiect educațional.
  • Tehnica celor 6 întrebări. Explicarea și aplicarea tehnicii celor 6 întrebări (Cine? Ce? Când? Unde? De ce? Cum?) în redactarea proiectelor educaționale.
  • Arborele soluțiilor/ obiectivelor. Utilizarea arborelui soluțiilor pentru a identifica și organiza obiectivele și soluțiile unui proiect.
  • Scopul și obiectivele proiectului educațional. Diferența între problemă și scop a proiectului educațional
  • Formularea obiectivelor SMART. Introducerea conceptului de obiective SMART și aplicarea acestuia în contextul proiectelor educaționale.
  • Modele de obiective formulare corect. Prezentarea unor exemple de obiective bine formulate și discuția despre caracteristicile acestora.
  • Sugestii pentru un titlu eficient. Oferirea de exemple potrivite a denumirilor de proiecte educaționale.
  • Identificarea surselor de finanțare. Tipuri de finanțare disponibile din partea guvernului și a altor instituții publice.
  • Identificarea oportunităților de finanțare din sectorul privat. Prezentarea celor mai importante organizații care oferă finanțare și criteriile acestora.
  • Elaborarea bugetului proiectului educațional. Pașii necesari pentru crearea unui buget detaliat și realist.
  • Tipuri de buget. Diferitele formate și tipuri de bugete, inclusiv bugetul detaliat, bugetul pe activități, și bugetul pe perioade.
  • Exemple de proiecte reușite, inclusiv descrierea contextului, obiectivelor, implementării și rezultatelor.
  • Analiza detaliată a bugetului unui proiect educațional care a avut succes pentru a înțelege cum a fost gestionat financiar.
  • Informare detaliată despre organizațiile care oferă finanțare pentru proiecte educaționale. Explicarea criteriilor de finanțare pentru fiecare dintre cele 12 organizații prezentate.
  • Introducerea conceptului de părți interesate și importanța lor în proiectele educaționale. Părți interesate (stakeholders). Explicarea conceptului și a beneficiilor cartografierii părților interesate.
  • Pașii pentru identificarea și analiza părților interesate. Matricea părților interesate. Detalierea matricei părților interesate și importanța acesteia în gestionarea proiectelor. Explicarea structurii și utilizării matricei părților interesate.
  • Lucru în grup. Identificarea părților interesate și a participanților strategici în elaborarea proiectelor.
  • Crearea unei matrice a părților interesate: Fiecare grup completează o matrice pentru un proiectul discutat pe parcursul instruirii. Identificarea și definirea grupului țintă și a beneficiarilor direcți și indirecți ai proiectului.
  • Definirea grupului țintă și importanța acestuia în planificarea proiectului. Beneficiari direcți/ indirecți. Diferențierea între beneficiarii direcți și indirecți și cum să îi identificăm corect.
  • Utilizarea diagramei GANTT în planificarea activităților unui proiect educațional. Ce este o diagramă GANTT. Barele de activități
  • Axa timpului. Milestones (etapele cheie). Dependențele între activități
  • Instrumente pentru crearea diagramei GANTT: Software-uri și platforme populare (ex: Microsoft Project,Excel, etc.). Avantaje și dezavantaje ale diferitelor instrumente. Planificarea activităților proiectului și definirea indicatorilor pentru măsurarea rezultatelor. Explicarea diferenței între output și outcome și importanța fiecăruia
  • Elementele unei cerere de proiect. Desfășurarea activităților potrivit diagramei GANTT
  • Evaluarea și rolul evaluatorilor pentru proiecte de granturi. Înțelegerea procesului de evaluare a proiectelor de granturi și a criteriilor utilizate de evaluatori.
  • Corespunderea cu condițiile apelului. Asigurarea că proiectul respectă toate cerințele specificate în apelul de proiecte.
  • Relevanța. Evaluarea relevanței proiectului în contextul obiectivelor apelului și nevoilor grupului țintă.
  • Eficiența. Analizarea raportului între resursele investite și rezultatele preconizate.
  • Verificarea sustenabilității proiectului pe termen lung și a impactului său continuu.
  • Pregătirea pentru depunerea proiectelor. Principii generale pentru scrierea unei aplicații de succes
  • Documentația necesară: Listă de verificare: crearea unei liste de verificare pentru toate documentele și informațiile necesare.
  • Revizuirea finală: verificarea finală a tuturor documentelor pentru a asigura conformitatea cu cerințele apelului. Concluzii și evaluare finală.

 

Instruire „Scrierea proiectelor de parteneriat educațional”

Perioada: 29 mai 2024 – 3 iunie 2024, Formator: Nina Corcinschi

Subiecte explorate:

  • Priorități și direcții strategice naționale. Cadrul normativ și legislativ
  • Identificarea nevoilor eligibile, reale, viabile de scriere a propunerii de proiect educațional
  • Parcursul propunerii de proiect educațional. Profilul coordonatorului de proiect. Condiții de eligibilitate
  • Crearea echipei. Editarea profilului membrilor. Configurare. Dublare. Ștergere
  • Identificarea partenerilor naționali și/sau internaționali
  • Etapele proiectului. Redactarea scopului și a obiectivelor naționale/ transnaționale
  • Sustenabilitate și fezabilitate. Evaluarea riscurilor
  • Premise de realizare vs impactul scontat al proiectului
  • Gândirea de evaluator. Racordarea propunerii la criteriile de evaluare
  • Activitate practică – meniul utilizatorului. Completare și editare
  • Feedback Mecanismul de finanțare. Devizul de cheltuieli
  • Întocmirea bugetului. Cheltuieli (ne)eligibile
  • Inventarul riscurilor de buget. Procedura de achiziții. Greșeli frecvente
  • Procedura de evaluare. Întocmirea rapoartelor
  • Cuantificarea rezultatelor. Indicatori calitativi și cantitativi
  • Procedura de implementare. Identificarea grupurilor țintă și a beneficiarilor rezultatelor proiectului
  • Verificarea managementului proiectului. Livrarea produsului
  • Mentenanță și suport. Verificarea impactului proiectului
  • Activitate practică – simularea procedurilor de monitorizare a implementării proiectului
  • Modele de proiecte educaționale cu finanțare națională. Parcurs și implementare
  • Modele de proiecte internaționale. Parcurs și implementare
  • Cuantificarea rezultatelor și a beneficiilor instituționale
  • Reflecții asupra competențelor necesare cadrului didactic pentru întocmirea și implementarea proiectelor de parteneriat educațional Feedback
  • Activitate practică – studiu de caz: identificarea, analiza și stipularea etapelor de elaborare și implementare a unui proiect de parteneriat educațional.
  • Încărcarea în sistem
  • Strategii de elaborare și implementare a proiectelor de parteneriat educațional. Rolul profesorului/formatorului vs rolul beneficiarului
  • Impactul proiectelor educaționale în dezvoltarea competențelor de învățare ale elevului
  • Posibilități de implementare a diferitelor tipuri de proiecte de parteneriat educațional
  • Evaluarea riscurilor și a beneficiilor de colaborare cu parteneri naționali și internaționali
  • Reflecții asupra impactului proiectelor educaționale asupra ameliorării procesului didactic
  • Activitate practică – studiu de caz: analiza produselor rezultate în urma implementării proiectelor educaționale (conținuturi conceptuale și livrabile).
  • Etapa de sinteză: rolul proiectelor de parteneriat educațional în evoluția procesului didactic național
  • Proiectele de parteneriat educațional – o nouă „vârstă” a culturii academice
  • Proiectele de parteneriat educațional – garanție a conexiunilor interculturale și interdisciplinare
  • Activitate practică – configurarea opțiunilor de implementare a proiectelor de parteneriat educațional; anticiparea nivelului și tipului de investiție a formatorilor și a formabililor
  • Rolul și impactul formator/instructiv al proiectelor de parteneriat educațional

 

 

Instruire „Medii și instruire în rețea (Environments and learning networks)”

Perioada:  10.06.2024- 15.06.2024, Formator: Andrei Braicov

Subiecte explorate:

  • Proiectarea didactică pentru instruirea în rețea
  • Livrarea instruirii în rețea
  • Elaborarea designul-ui scenariului unui modul/curs de învățare în rețea
  • Identificarea modelelor de învățare, a tehnologiilor și a resurselor educaționale potrivite pentru livrarea instruirii în rețea
  • Căutarea informației, comunicarea și colaborarea în rețea
  • Gestionarea unui CLMS
  • Căutarea în rețea și editarea în comun a informației
  • Gestionarea clasei de cursanți
  • Resurse educaționale digitale (RED) pentru medii de instruire în rețea (MIR): Fișiere, URL, Lecții
  • RED pentru MIR: Alegere, Glosar, Wiki, Chat, Feedback
  • Crearea RED de tip Fișier, Legătură, Lecție
  • Crearea unei camere de discuții, a unui Wiki
  • RED pentru MIR: Adnotări PDF, Conferința, Resurse H5P: Acordeon, Drag the Words
  • RED pentru MIR: Fill in the Blanks, iSpring
  • Crearea activităților Forum, Sondaj
  • Crearea resurselor H5P de tip Image Choice, Multiple Choice, Drag and Drop
  • Proiectarea evaluării pentru instruirea în rețea
  • Evaluarea în CLMS. Gestionarea rezultatelor evaluării în rețea
  • RED pentru MIR: Crearea băncii de itemi, crearea testului
  • RED pentru MIR: Crearea de rapoarte și statistici

 

 

Instruire „Dicţie şi artă oratorică”

Perioada: 13-22 iunie 2024, Formator: Radu Tărîţă

Subiecte explorate:

  • Dicţia. Fiziologia sunetelor
  • Rostirea corectă a vocalelor şi consoanelor. Defectele de rostire şi corectarea lor
  • Încălzirea aparatului fonator. Exerciţii pentru rostirea corectă a vocalei E, exerciţii pentru rostirea vocalei O, exerciţii pentru optimizarea consoanei L
  • Respiraţia. Tipuri de respiraţie. Exerciţii de respiraţie
  • Asimilarea sunetelor. Asimilarea prin prelungire, asimilarea prin suspensie. Exerciţii de optimizare a mecanismelor de articulaţie pentru africativele C, G
  • Exerciţii pentru corectarea sunetului R slab rulat. Exerciţii pentru corectarea graseierii. Exerciţii pentru rostirea corectă a consoanelor S, Z, Ţ
  • Exerciţii pentru optimizarea consoanei alveolare N, exerciţii pentru optimizarea consoanei velare n. Exerciţii pentru susţinerea finalelor de cuvânt. Exerciţii pentru corectarea impreciziei şi moliciunii în articulare. Frământări de limbă ca mijloc de antrenare
  • Vocea – mijloc de realizare scenică şi prezentare
  • Registrele vocii umane. Pozarea vocii
  • Calităţile vocii. Tonul vocii, volumul vocii
  • Follow-up: Dezvoltarea calităţii vocii. Exerciţii pentru tonul vocii. Exerciţii pentru volumul vocii
  • Acentul de intensitate şi accentul tonal
  • Accentul în propoziţie, accentul în frază
  • Follow-up: Întrebuinţarea accentului logic în diverse texte. Exerciţii de schimbare şi antrenare a accentului logic, în funcţie de Context
  • Follow-up: Utilizarea tehnicilor vorbirii, manifestând creativitate și cunoștințe elocvente în interpretarea verbal orală
  • Discursul public. Prezentarea. Structura discursului. Limbajul non-verbal
  • Interacţiunea cu publicul. Participanţii dificili. Tehnici de depăşire a fricii. Modalităţi de a răspunde la întrebările publicului
  • Follow-up: Analiza structurii comunicării verbale și non- verbale.
  • Înregistrarea unui flux de vorbire, ţinând cont de recomandările de articulare şi de modulare a tonului vocii.